Automatisering in lashelmen

Automatisering in lashelmen

Voordat we in gaan op de nieuwe lashelmen gaan we even terug in de tijd. De eerste automatische lashelmen voor laswerkzaamheden werden op de markt gebracht door Speedglas en Optrell. Speedglas werkte met batterijen en Optrell op zonnecellen. Beide systemen waren gepatenteerd dus er was maar weinig concurrentie. Ook op het gebied van innovatie bleef het een tijdje rustig. Inmiddels zijn de patenten verlopen en is er een breed assortiment lashelmen.

Tegenwoordig zijn automatische lashelmen wel van elk merk te verkrijgen. En vaak kunt u er zelfs nog een bijpassende motorunit voor verse lucht voorziening bij krijgen. Het lijkt allemaal hetzelfde, maar hoe komt het dan toch dat de prijzen voor lashelmen zo kunnen variëren? We komen lashelmen ten van nog geen € 50,00 tot € 2000,00 of meer. Waar zit hem het verschil? En waar moet je op letten bij de aanschaf? We schreven al eens eerder over het verschillende aanbod in lashelmen.

Sluittijd van lashelmen, dat is belangrijk!!

We hebben cursisten gehad die na een avondcursus TIG lassen toch nog lasogen hadden gekregen. Dit heeft alles te maken met de sluittijd van de lashelm. Is deze te traag, dan loop je nog altijd risico op lasogen. Is deze snel, dan is het een goede en veilige lashelm.

Draagcomfort

Wanneer je een lashelm eigenlijk bijna niet nodig hebt in je dagelijkse werkzaamheden, dan is het draagcomfort misschien wel niet zo belangrijk voor je. Maar wanneer je de hele dag met laswerkzaamheden bezig bent, dan is het een heel erg belangrijk punt! Vraag jezelf daarom ook goed af bij het passen van lashelmen: Hoe zitten de hoofdbanden en waar liggen de drukpunten op het hoofd? Hierin zit heel veel verschil. En kijk tevens ook naar het instel bereik van de hoofdband.

Kosten onderdelen bij vervanging

Sommige automatischelashelmen zijn goedkoop maar, wanneer de spatglaasjes vervangen dienen te worden blijken deze schreeuwend duur! Kijk dus niet alleen naar de kosten van de helm, maar kijk ook naar wat de kosten zijn van de losse onderdelen wanneer deze vervangen dienen te worden.

Waar is de lashelm voor bedoeld?

Afhankelijk van het gebruik van de lashelm kun je een juiste keuze maken voor een type dat bij jou past. Hebben we een helm nodig voor slijpen en alle lasprocessen of enkel voor het hechtlassen of het af lassen van aluminium constructie?

Wat kunnen we instellen bij de nieuwe lashelmen?

  • Shade Kleur: 9-13 of ook 4-5
  • Delay:  langzaam of snel opengaan van de cassette na het lassen. bij hechten willen we dat de helm snel opengaat bij het af lassen liever niet te snel i.c.m. van RVS lassen hoge stroom.
  • Sensitivitiy: de gevoeligheid van ogen op de helm die er voor zorgen zodra er licht op schijnt dat de helm sluit. Staat hij te scherp afgesteld dan reageert de helm al als er een beetje zon schijnt. Staat hij te zwaar afgesteld reageert hij niet bij een kleine hechtlas .
  • Mode: hier kunnen we instellen of de kap automatisch werkt of dat we hem handmatig instellen wat er moet gebeuren.

Lashelmen binnen het bedrijf

Het is voor een bedrijf wel zo handig dat de lassers dezelfde lashelm dragen i.v.m. het verbruik van de lasglaasjes. Ieder merk en type heeft zijn eigen soort glaasjes met alle voordelen van dien.Wilt u investeren in ergonomie voor de lasser dan is het goed om eens kritisch te kijken naar de lashelmen. Dit is zeker een belangrijk onderdeel waar u eens bij stil mag staan. We hoeven onze ogen niet meer te beschermen met het glas van een bierflesje zoals we enkele jaren geleden de lassers in lage loon landen zagen werken.

Techniek is ontwikkeld om ons te beschermen en te ondersteunen.

Assortiment automatische lashelmen